SZÉP - infók
Szegfű Apartman
A rovat támogatója:
A SZÉP Kártya adózása 2015-ben nem változik

2015-ben is kedvező adózású marad a cafeteria. A béren kívüli juttatási elemekre 200 ezer forintig változatlan az adóteher. 200 ezer forinttól 450 ezer forintig kedvezményesen csak szépkártya formájában adható a cafeteria. 450 ezer forint felett azonban 51,17 százalékra... Tovább >>

A SZÉP Kártya adózása 2015-ben

A Parlamentnek benyújtott adótörvény javaslatban a béren kívüli juttatásoknál növekvő közterhekről olvashatunk. A kedvezményes cafeteria elemek, így a SZÉP Kártya adózása 2015-ben úgy változik, hogy tovább emelkedik a fizetendő egészségügyi hozzájárulás... Tovább >>

Visszautalt SZÉP Kártya egyenlegek

2014. június 30-ig bezárólag visszautalásra kerültek a 2012-ben átutalt, ámde a kártyabirtokosok által fel nem használt SZÉP-Kártya egyenlegek. A bankoktól visszautalt összegeket a munkáltatóknak egyéb bevételként kell elkönyvelniük. A juttatás után kifizetett SZJA-t... Tovább >>

További híreink >>

SZÉP Kártya – hasznos információk mindenkinek

A béren kívüli juttatások rendszere 2012. január 1-től jelentősen megváltozott. A SZÉP Kártya lett a cafeteria zászlóshajója. Praktikusabb és takarékosabb a korábban használt utalványoknál, ami az elfogadóhelyek és a felhasználók számára is előnyös.

A miniszteri biztos sajtótájékoztatója

A SZÉP Kártya egy bankkártya jellegű, univerzális elektronikus utalvány, amellyel a munkáltató béren kívüli juttatást biztosít az alkalmazottai részére.

A Széchenyi Pihenő Kártya az emberek életminőségén és egészségmegőrzésén úgy kíván javítani, hogy közben gazdaságfejlesztési célokat is szolgál.




A kártya keretösszege

A SZÉP Kártya maximális éves kerete 450 ezer forint. Ez az összeg három meghatározott részre (alszámlára, zsebre) különül el a kártyán. A szálláshely alszámlára maximum évi 225 ezer forint, a meleg étkezés, vendéglátás alszámlára 150 ezer forint, míg a szabadidős és rekreációs célokra 75 ezer forint utalható legfeljebb.

A SZÉP Kártya igénylése

A kártyát a munkáltató igényli dolgozói számára a kibocsátó pénzintézettől. Az igénylés a bankfiókokban, vagy az interneten kezdeményezhető, és a szerződéskötést követően realizálódik. A kártya igénylése a munkáltatónak és a munkavállalónak egyaránt térítésmentes. A kártyához akár társkártya is igényelhető a közvetlen hozzátartozók részére. A társkártya, az elveszett, megrongálódott vagy megsemmisült kártya újragyártása azonban 1500,- Ft + Áfa (1.905,- Ft) költséget jelent a munkavállaló részére.

A SZÉP Kártyával kapcsolatban a munkáltatók adminisztratív terhei jelentősen csökkennek. A kibocsátó bankkal történt szerződéskötést és a kártya-igénylést követően ugyanis már csak a juttatások összegét kell átutalni. A pénzintézet pedig a megbízásnak megfelelően a munkavállalói kártyákra továbbítja az összeget. A bank intéz minden további adminisztrációs feladatot, az adatnyilvántartástól az egyenlegek lekérdezésének biztosításáig.

Kibocsátó pénzintézetek

Jelenleg három pénzintézet jogosult a SZÉP Kártya kibocsátására, ezek az OTP Bank, a K&H Bank és az MKB Bank. A szigorú jogszabályi háttér miatt a kibocsátott kártyák használatában érdemi különbség nincs, eltérhet azonban az egyes bankok társkártyával, vagy a kártya pótlásával kapcsolatos eljárása. Egységes az is, hogy a társkártyák számát nem korlátozzák, a gyártás díja azonban a főkártya tulajdonosát terheli. Az elkészült plasztikkártyákat a kibocsátó banktól, vagy a munkáltatótól lehet átvenni.

A kártyakibocsátó pénzintézetek számára szükséges személyazonosító alapadatok mellett (név, pontos lakcím) szükség van a dolgozó adóazonosítójának, esetenként TAJ számának megadására is. Az értesítések megkönnyítésére javasolt megadni az e-mail címet és a telefonszámot is.

Társkártya: ki kaphat?

A munkavállaló társkártyát igényelhet közvetlen hozzátartozói részére akár munkáltatójánál, akár a kibocsátó pénzintézet ügyfélszolgálatán. A Ptk. pontosan meghatározza a közeli hozzátartozók körét. A jogszabály szerint közeli hozzátartozónak minősül a házastárs, a bejegyzett élettárs, az egyeneságbeli rokon, az örökbefogadott, mostoha- vagy neveltgyermek, az örökbefogadó-, a mostoha vagy a nevelőszülő, valamint a testvér. Amennyiben a munkavállaló élettársi kapcsolatban él, annak fennállásáról nyilatkoznia kell a munkáltató, vagy a kibocsátó bank felé.

A társkártya-használó a főkártyával megegyező jogosultsággal használhatja kártyáját, ezért is kötik életkorhoz a társkártya igénylését.

Igénybe vehető szolgáltatások

A SZÉP Kártyán rendelkezésre álló juttatási keret három alszámla közt osztható meg. Az egyes alszámlák (zsebek) összege az alábbi módon használható fel.

A „Szálláshely” alszámla terhére évi 225 ezer forint határig:

  • szálláshely szolgáltatás
  • belföldi utazásszervezés (előre összeállított csomagok esetén)

  • A „Vendéglátás” alszámla terhére évi 150 ezer forint határig:
  • éttermi és mozgó vendéglátás
  • egyéb vendéglátás
  • szálláshely szolgáltatás

  • A „Szabadidő, rekreáció” alszámla terhére évi 75 ezer forint határig:
  • egyéb humán egészségügyi ellátás (a kórházi, orvosi és fogorvosi ellátáson túli egészségügyi szolgáltatások, amelyek nem foglalnak magukban orvosi gyógykezelést, ide tartozik például az ápolói, szülésznői, fizioterápiás ellátás, munkaterápia, beszédterápia, gyógymasszázs, csontkovácsolás, homeopátiás kezelés)
  • előadó-művészeti szolgáltatás
  • múzeumi tevékenység
  • növény- és állatkert, természetvédelmi terület működtetése
  • vidámpark, szórakoztatóipari tevékenység
  • máshová nem sorolt egyéb szórakoztatás, szabadidős tevékenység
  • fizikai közérzetet javító szolgáltatás (például masszázs, fogyasztó szalonok, szolárium)
  • testedzési szolgáltatások
  • egyéb sporttevékenység (verseny- és lovas istállók tevékenysége)
  • belvízi személyszállítás
  • egyéb foglalás (idegenvezetés)
  • szálláshely szolgáltatás

Fizetés a kártyával

A kártya elfogadó helyeken bankkártya-terminál (POS) használatával, internetes felületen, vagy telefonos ügyfélszolgálat igénybe vételével lehet a szolgáltatás költségeit rendezni. A kártyahasználat során minden esetben szükséges a személyazonosság igazolása. POS terminálon történő fizetéskor a bizonylatot a kártya tulajdonosának alá kell írnia. A SZÉP Kártya elfogadóhely számára csak emiatt nem kötelező a számla kiállítása. (Az Üdülési Csekk esetében kötelező volt.)

Az elektronikus utalvány nem váltható át készpénzre, vagy készpénzt helyettesítő eszközre, nem lehet továbbá pénzfelvételre használni, mivel nem minősül bankkártyának.

A rendelkezésére álló teljes keret felhasználható, elkölthető belföldön, a legkülönfélébb kártya elfogadó helyeken.

Meddig fizethetünk vele? A felhasználás időtartama

A SZÉP Kártyára átutalt juttatást az adott évet követő naptári év végéig lehet felhasználni. (Ez a 2012-ben biztosított összegeknél 2013. december 31-ét jelenti.) Ha a kártyabirtokos a kártyán lévő keretet a határidőig nem használja fel, az összeg elvész. A kibocsátó banknak az elveszített összeget nem kell visszafizetnie sem a munkáltató, sem a munkavállaló felé.

A kártya érvényességének időtartama minimum 3, maximum 5 év. Amennyiben a munkáltató a kártyára 24 hónapon keresztül nem utal semmilyen támogatást, a kibocsátó bank a kártyát visszavonhatja. A visszavonásról a kártyatulajdonost a banknak legalább két hónappal előre tájékoztatnia kell.

Az alszámlák között utólag nem lehet átcsoportosítani!

A kártya alszámláira utalt összegeket csak a jogszabály által meghatározott célokra lehet felhasználni. Az egyes zsebek között az összegek nem mozgathatók. A munkáltató a munkavállalót bevonva dönt arról, hogy az általa biztosított juttatás mekkora összeggel és melyik alszámlára érkezzen. Ugyanakkor a munkáltató felelőssége annak figyelése, hogy a juttatási összeg a cafeteria kedvezményes adózású felső határait mikor lépi túl.

A kibocsátó pénzintézetek személyre szóló elektronikus nyilvántartást vezetnek az egyes munkavállalók juttatásairól. A naprakész egyenleg a bankok internetes felületéről vagy telebank szolgáltatása révén a kártyatulajdonosok számára bármikor elérhető.

Közteher: munkavállalóknak nincs!

A munkavállalók szemszögéből a kártyára utalt összeg adómentes (nettó) juttatás. A munkáltatók fizetik az államkasszába a béren kívüli juttatások után az összeg 30,94%-át (16% SZJA és 10% EHO az adóalap 1,19-szeresére). A SZÉP Kártyára adható maximális keret mellett még évi 50 ezer forint egyéb jellegű cafeteria juttatás adózik kedvezményesen. Nagyon kell figyelni, hogy amennyiben a kedvezményes adózással adható összeget, vagy az évi 500 ezer forintot meghaladják a kifizetések, akkor a többlet után a munkáltatók által fizetendő közteher már 51,17% (16% SZJA és 27% EHO az adóalap 1,19-szerese után).